Friday 12 August 2011

BUAH APRIKOT

Apricot dipercayai berasal dari China yang mana buah ini telah ditanam sejak 4000 tahun yang lalu. Buah ini turut ditanam di India dan Tibet.
Kaum Hunza yang tinggal di pergunungan Himalaya sebagai kaum yang berumur panjang, amat menghargai buah ini kerana kebaikan yang diberikan olehnya terhadap kesihatan mereka semenjak 1500 tahun dulu.
Aprikot sejenis buah yang berwarna kuning yang sama rupanya seperti buah plum atau pic. Ia kaya dengan beta-carotene, sejenis bahan anti pengoksida dalam vitamin A, dan berkalori rendah. 3 biji buah aprikot membekalkan beta-carotene lebih 50 % daripada keperluan harian dan hanya 50 kalori.


Pokok Aprikot merupakan pokok kecil dengan daun rimbun, melebar setinggi 8–12 METER, daunnya berbentuk simbol hati, dengan hujung runcing, dan sepanjang 8 cm dan 3–4 cm lebar. Ia berbunga putih hingga merah jambu. Buahnya menyerupai buah pic atau nektarin, dengan warna daripada kuning hingga warna oren dan kadangkala kemerah-merahan; permukaannya licin dan hampir tanpa bulu. Buah aprikot ialah buah berbiji benih besar juga dikenali sebagai pepauh, kerana biji benih tunggal yang keras.



Apricot juga terkenal sebagai makanan kesihatan oleh pengamal perubatan Greek sementara orang Rom pula mendedikasikan buah ini kepada Venus, dewi cinta mereka. Apricot telah diperkenalkan di eropah semasa zaman Alexander The Great.
Apricot termasuk dalam kelas subasid. Asid ini boleh didapati ketika buah ini masih belum masak sepenuhnya. Keasidannya akan semakin berkurangan manakala kandungan gula nya akan semakin meningkat semasa buah ini dalam proses masak.Apricot merupakan buah yang berbiji dan mengandungi pelbagai khasiat. Buah, biji, minyak dan bunga dari buah aprikot telah digunakan di dalam bidang perubatan sejak berkurun lamanya.
Di China ubat yang digelar Apricot Gold diperbuat daripada biji pokok yang ditanam di kawasan tertentu. Ubat ini dikatakan dapat memanjangkan umur.Apricot bagus untuk amenia kerana ia mengandungi zat besi yang tinggi.Walaupun kandungan kuprum dalam buah adalah sedikit namun mineral itu dapat menjadikan besi tersebut dimanfaatkan oleh tubuh….masih banyak lagi khasiat dari buah aprikot…




Aprikot berupaya memulihkan badan selepas berhenti merokok
Kajian-kajian menunjukkan bahawa pemakanan yang kaya dengan beta-carotene seperti aprikot menghindarkan penyakit barah, terutamanya di bahagian tenggorok, paru-paru dan pankreas.Buah aprikot sesuai diamalkan oleh mereka yang sudah atau berhajat untuk berhenti merokok kerana ia berperanan menghilangkan kesan-kesan nikotin, sekaligus mempercepatkan proses pemulihan dan penyembuhan. Kandungan beta-carotene dalam buah aprikot juga membantu menghindarkan pengerasan dalam saluran darah yang menjadi punca penyakit jantung karonari.
Selain daripada itu, aprikot sesuai diamalkan oleh wanita yang baru putus haid kerana buah itu mengandungi boron, yang merangsangkan pengeluaran hormon seks estrogen. Aprikot juga membekalkan garam galian kalium untuk menjaga kesihatan jantung, zat besi untuk menghindarkan keletihan dan jangkitan dan juga silika, sejenis sebatian yang menjamin kesihatan kulit, rambut dan kuku.


Aprikot juga dikatakan sebagai  buah sahabat mata. Aprikot memiliki kandungan betakaroten yang sangat bagus. Dan ini sangat diperlukan untuk menjaga kesihatan mata. Menurut Ritva Butrum PH.D Wakil Presiden sebuah penyelidikan yang dilakukan di Institut Amerika untuk Penyakit Kanser di Washington DC Senyawa karotenoid (termasuk betakaroten) telah ditemui dalam buah dan sayuran yang berwarna kuning, jingga dan merah. Betakaroten yang terdapat dalam aprikot akan diubah menjadi vitamin A dalam tubuh. Vitamin A diperlukan untuk mencegah radikal bebas yang menyerang retina sehingga gangguan penglihatan atau kebutaan dapat di cegah...


KHASIAT BUAH APRIKOT:
- mengandungi Carotenoids (antioksidan) yang membantu pencegahan serangan jantung. 
- mengurangkan paras kolestrol jahat dalam tubuh & ,melindungi badan dari serangan kanser. 
- menjaga kesihatan mata.
- memperkuatkan sistem respirasi  untuk mengurangkan batuk & asma.
merangsangkan pengeluaran hormon seks estrogen. 
- menjaga kesihatan jantung.
- zat besi untuk menghindarkan keletihan dan jangkitan
- menjamin kesihatan kulit, rambut & kuku.

2 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Saya En. Mohd Zuhairi , pengasas produk Jutawan herbs.

    Sy ada menjual herba warisan yg mampu membantu merawat pelbagai jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan jugak untuk sakit lutut dan masalah penafasan,Insya Allah. Tak perlu risau sebab herba-herba sy tak menghalang dan tak mengganggu rawatan hospital seperti kimo. Herba ini boleh diambil semasa rawatan, malah sgt baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun- daun herba warisan terpilih ramuannya yg amat mujarab ini memang tidak akan jumpa di mana mana. Ia herba yg sukar dijumpai tapi amat mujarab dan ramai pesakit kanser tahap 1 hingga tahap 4 yg dah sembuh. Herba ciptaan istimewa ini boleh merawat dan membaik pulih sel-sel kanser sehingga tahap akar umbi. Jangan biar penyakit anda lama-lama terbiar menyerang tubuh kerana ia perlu dibuang secepatnya supaya tak merebak lagi jauh ke organ-organ lain. Lagi lama dibiarkan lagi ambil masa nak pulih kan. Jgn sampai terlewat,jangan biarkan hidup derita, setiap penyakit pasti ada penawar, kita usaha sehabis boleh, selagi boleh rawat lebih baik di rawat. Hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia, herba ini amat- amat mujarab, jangan biar derita penyakit anda tanggung ini membunuh kehidupan anda. Ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy, jangan ragu dan buang masa berfikir pjg lg, herba bukan lg perkara yg dipandang biasa, ia makin mendapat perhatian dan kepercayaan ramai pengamal perubatan herba di seluruh pelusuk dunia. Tetapi herba yg sy ciptakan ini sudah terbukti sgt berkesan untuk semua jenis kanser. Hubungi saya di nombor ini:







    Sy cuma membantu kerana sy tak sanggup tngok org dpn mata sy sengsara kerana sakit teruk hingga meragut nyawa. Penawar nya dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh,jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid serta mencegah kanser. Tapi orang yg ada kanser sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn penawar kanser dan herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser, cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda, kerana pesakit kanser adalah org pertama dalam hidup. Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh.Sy hulurkan tangan pada anda ,sambut lah sebelum terlambat, ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....?hubungi atau whatsApp sy dengan segera,
    0174687570
    Mohd Zuhairi pengasas Jutawan Herbs
    Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni-testimoni kanser lagi banyak lagi atau layari laman facebok saya https ://www.facebook.com/jutawan.herbs.9


    Testimoni-Testimoni pengguna Jutawan Herbs.

    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Sekarang dah sembuh dan sihat walaupun pernah diberitahu oleh doktor yang dia hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Dia minum jus herba ni lebih 6tahun.
    Dia mengarang sebuah buku yg mengisahkan pengalamannya sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2022): Dia pernah ditemuramah dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangannya menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.



    ReplyDelete