Tuesday 15 April 2014

INFO KESIHATAN:- APA ITU FLORIDA?

Florida: Baik atau Merbahaya?


"Ubat gigi bukan hanya perlu Halal, malah ia mesti mengandungi florida"...kata seorang lelaki berpakaian serba putih lagak seperti seorang doktor gigi kepada seorang pesakit. Begitulah adegan dan dialog yang terdapat di dalam iklan televisyen tempatan mempromosi sebuah jenama ubat gigi.

Bagi masyarakat umum, tidak ramai yang tahu apa itu florida sebenarnya dan apa faedahnya kepada mereka. Malah mungkin kebanyakan orang sudah terpengaruh dengan iklan tersebut lalu memilih untuk menggunakan ubat gigi yang mengandungi florida tanpa mengerti sedikitpun tentang bahan itu.

Florida pada asalnya diakui adalah sejenis bahan kimia yang digunakan untuk menghalang kerosakan gigi. Ia telah digunakan sejak lebih 60 tahun yang lalu. Di Amerika, bekalan air domestik yang dicampur dengan florida telah berjaya mengurangkan masalah kerosakan gigi penduduk Amerika.

Walaupun begitu, ia hanyalah hasil yang diperolehi 2 dekad yang lalu. Pada abad ke 20- ini, penggunaan florida hari ini telah mendatangkan komplikasi kesihatan yang besar. Kenapa? Para pengkritik bidang perubatan berpendapat, keberkesanan penggunaan florida di dalam ubat gigi tidak pernah dibuktikan. Malah ia boleh menjadi merbahaya apabila diambil dengan memberi kesan neurotoksin, kanser dan florosis.

Dalam sebuah kajian yang dilakukan ke atas tikus mendapati pelbagai tahap neurotoksin apabila tikus didedahkan kepada florida. Kajian pertama terbesar yang membuktikan florida menyebabkan neurotoksin dilakukan oleh Dr. Phyllis Mullenix pada tahun 1995. Semua teori awal oleh pengkaji-pengkaji sebelum ini tentang 'kebaikan' florida didapati TERBUKTI SALAH. Tikus yang diberi minum air berflorida didapati bertindak diluar jangkaan berbanding tikus yang tidak diberi air berflorida.

Kajian lain juga mendapati florida menurunkan tahap I.Q kanak-kanak, selepas diambil kira faktor-faktor lain seperti tahap pendidikan ibu bapa dan pendapatan keluarga.

Dalam kebanyakan kajian yang mendakwa florida tiada kaitan dengan kanser, ia sama banyak dengan kajian yang mendakwa sebaliknya. Ada kajian terbaru menunjukkan pertambahan pesakit kanser di kawasan bandar-bandar besar yang dibekalkan dengan air berflorida.

Florosis adalah kesan dari pengambilan florida yang berlebihan. Meminum air berflorida dan menggunakan ubat gigi berflorida merupakan antara faktor-faktor utama orang ramai terdedah kepada florida. Florosis menghasilkan hakisan gigi dan merosakkan enamel.

Di Kanada penggunaan florida adalah dikawal dengan ketat di mana penggunaan florida di dalam ubat gigi untuk kanak-kanak adalah sangat minimum.

Kesan jangka panjang yang lebih serius dari florosis adalah terhadap tulang.

Kesan-kesan buruk ini telah mengatasi faedahnya, meskipun para doktor gigi dan pakar kesihatan tidak bersetuju. Pengetahuan individu sebegini adalah penting untuk kita mengelak dari penggunaan florida demi membuat pilihan yang terbaik.

INFO INFO FLORIDA

No comments:

Post a Comment